Onze Eisen

Op 20 april organiseerden wij ons eerste digitale huurdersoverleg. Meer dan 80 huurders van Vestia uit het hele land waren hierbij aanwezig om mee te denken over de meest prangende eisen die we aan Vestia duidelijk gaan maken met dit zwartboek.

Er kwamen tijdens deze bijeenkomst heel veel ideeën langs en we bespraken onder andere dat het nodig was om deze ideeën collectief kracht bij te zetten via het zwartboek.

Uit alle verhalen die deze avond naar voren kwamen en uit alle verhalen die verzameld zijn in het zwartboek zijn te hoge woonlasten en onderhoudsklachten het meest gehoord. Gezamenlijk hebben we daarom afgesproken dat we de volgende twee eisen aan Vestia gaan stellen:

1. Stop de huurverhoging. 0% is genoeg
  2. Voer al het achterstallig onderhoud direct uit.

Jaar in jaar uit verhoogt Vestia de huren. Sommige huurders geven wel meer dan zestig procent van hun inkomen uit aan woonlasten. En de huren stijgen steeds verder, ook voor huurders wiens woning vaak in slechte staat verkeerd en waar geen onderhoudswerkzaamheden voor worden ingepland. Voor veel huurders is dit nauwelijks nog op te brengen. Maar zelfs voor huurders bij wie dat nog wat gemakkelijker gaat is het vaak niet uit te leggen dat de huren jaar na jaar fors stijgen.

Individueel maatwerk is natuurlijk altijd belangrijk, maar Vestia heeft de mogelijkheid om de huurverhoging direct van tafel te schuiven voor alle huurders. Een van de huurders die we de afgelopen tijd spraken zei tegen Vestia: ‘Er zijn veel helden in Nederland tegenwoordig en u kunt daar ook één van zijn. Of u kunt ervoor kiezen het tegenovergestelde te zijn. Ik hoop dat u het juiste zult doen.’

De huurverhoging moet dus absoluut van tafel, maar daarmee zijn de problemen van veel huurders nog niet opgelost. Ook al het achterstallig onderhoud moet direct worden ingepland en uitgevoerd, ook in de maatwerkgemeenten. Waar nodig moeten woningen worden gerenoveerd en verduurzaamd en wooncomfort moet in veel gevallen worden verbetert. Als Vestia hier niet toe bereid of toe in staat is, moet zij zich afvragen of een voortbestaan als volwaardige sociale verhuurder nog wel haalbaar is. Een Vestia huurder: ‘Met alleen een likje verf aan de buitenkant van ons gebouw kom je er niet. De problemen moeten van binnenuit worden aangepakt’.

Vestia kan een groot gedeelte van hun slechte imago oppoetsen als ze voldoen aan bovenstaande eisen. Wellicht hebben ze daarna nog een lange weg te gaan om het vertrouwen bij hun huurders terug te winnen, maar het zou alvast een stap in de goede richting betekenen.

Sluit je aan!