Kinderen voor hun huis in vluchtelingenkamp Dadaab
Wereld

We bieden altijd noodhulp

De inzet van de SP voor menselijke waardigheid en solidariteit houdt niet op bij de landsgrenzen. We bieden altijd noodhulp, waar en wanneer dat nodig is. 0,7 procent van het geld dat we met z’n allen verdienen gaat naar ontwikkelingshulp. Dit geld moet ook terechtkomen in de ontwikkelingslanden. Om daar de zorg te verbeteren, de infrastructuur te versterken en de lokale bedrijvigheid te vergroten. Daarmee worden ook armoede en migratie teruggedrongen. We steunen landen in het behoud van de natuur en het ontwikkelen van eigen klimaatbeleid. Geld voor ontwikkelingshulp geven we niet aan corrupte regimes, maar aan betrouwbare organisaties in de landen.

VN-organisaties zijn belangrijk voor ontwikkelingslanden, maar moeten veel effectiever worden en minder hoge salarissen betalen. Instituten als het IMF, de Wereldbank en de WTO dienen zich te bezinnen op hun toekomstige rol in de wereld en loskomen van het idee dat de VS en Europa overal de dienst uitmaken. De Europese Unie moet soortgelijke regionale blokken als Comesa en Ecowas steunen met de ontwikkeling van gemeenschappelijke markten, kan visadiensten coördineren en noodhulp verstrekken, maar moet ophouden zich te gedragen als bilaterale donor.