Democratie

Voor eerlijke politiek

Fraude, corruptie en machtsmisbruik moeten altijd en zonder pardon worden afgestraft. Wij vinden dat politieke vriendjes niet de kans moeten krijgen om elkaar interessante banen toe te spelen of elkaar af te dekken als het mis gaat. Politieke partijen dienen onafhankelijk te zijn en mogen zich niet afhankelijk maken van sponsoren die op deze wijze invloed kopen. Partijen moeten daarom volledige openheid geven over alle giften. We willen een verbod op sponsoring door bedrijven en op financiering vanuit het buitenland. Bestuurders moeten openheid geven over al hun contacten met lobbyisten. We bestrijden ondermijning van het bestuur door criminelen.

Betere sociale voorzieningen voor politici willen we niet meer. Daarom maken we een einde aan de riante wachtgeldregeling. Ook andere bijzondere regelingen voor politici schaffen we af, zoals de ruime vergoedingen voor reizen en verblijf. SP’ers geven al jarenlang het goede voorbeeld, zij dragen een groot deel van hun vergoedingen af en investeren dat in acties met mensen of in hulpdiensten voor mensen.