Wereld

Uitbuiting door multinationals pakken we aan

Eerlijke handel zonder foute handelsverdragen en belastingontwijking

We zetten niet alleen in op ontwikkelingssamenwerking en noodhulp, maar willen ook meer ruimte geven aan eerlijke handel met armere landen. In Nederland én in Europa maken we ons sterk voor betere handelsregels, zodat kleine ondernemers en boeren een goede prijs voor hun producten krijgen. Deze landen moeten meer ruimte krijgen om hun eigen economie op te bouwen, zonder dat alleen de elite profiteert. Wij zetten ons in voor eerlijke handel en blijven ons dus verzetten tegen handelsverdragen met exclusieve privileges voor het grootbedrijf, zoals TTIP, CETA en Mercosur.

Feiten en cijfers

Nederland is een belastingparadijs. 55 van de 100 grootste bedrijven ter wereld gebruiken ons land om belasting te ontwijken, volgens onderzoek van SOMO.

Wat moet er gebeuren?

Onze standpunten

1. We maken een einde aan Nederland als belastingparadijs. Jaarlijks lopen arme landen meer dan honderd miljard dollar aan belastinginkomsten mis door schimmige belastingroutes. Nederland is één van de landen die internationale belastingontwijking faciliteert. Daar moet een einde aan komen. Daarnaast willen we op grote schaal informatie over belastingplichtigen uitwisselen om belastingontwijking en -ontduiking tegen te gaan. Met onze expertise kunnen we andere landen helpen met het opzetten van een goed (of beter) functionerend belastingenstelsel.
  2. Wij zetten ons in voor eerlijke internationale handel en blijven ons verzetten tegen handelsverdragen met exclusieve privileges voor buitenlandse bedrijven. Het is oneerlijk om van onze boeren te eisen dat ze verduurzamen, terwijl de grenzen openstaan voor niet-duurzame producten uit het buitenland. Het Mercosur-verdrag wijzen wij af. Internationaal zetten we ons in voor een belasting op financiële transacties en afspraken om belastingontwijking verder tegen te gaan. Zo kunnen we ook uitbuiting van arme landen helpen voorkomen.
  3. Eerlijke handel gaat niet alleen over de prijs van producten, maar ook over de rechten van werknemers en het milieu. Het is belangrijk dat de arbeidsomstandigheden van werknemers in armere landen op orde zijn en dat werknemersrechten beschermd worden. De Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties heeft hier een belangrijke taak in. De SP heeft met andere partijen een wet ingediend over Internationaal Maatschappelijk Verantwoord ondernemen (IMVO), die bedrijven dwingend voorschrijft om de risico’s ten aanzien van de rechten van werknemers en het milieu in kaart te brengen en daar ook actie op te nemen. Eerst in Nederland, ook in de EU, en uiteindelijk wereldwijd.
  4. Winstbejag van bedrijven ten koste van de voedselveiligheid, de mensenrechten en een schoon milieu accepteren we niet. Internationaal zetten we ons onder meer in voor een wereldwijde minimumbelasting.
  5. Bedrijven in ons land, en de hoofdkantoren van buitenlandse bedrijven, beboeten we als er sprake is van misstanden die zij zelf of hun toeleveranciers in de wereld veroorzaken. Wij maken ons hard voor wetten en regels om uitbuiting, vervuiling en corruptie door multinationals aan te pakken.

Wat jij kunt doen!

De SP is elke dag binnen én buiten de Tweede Kamer actief. Wij geloven dat politiek niet alleen maar praten moet zijn, maar dat je ook moet doen waar je in gelooft. Een beter Nederland is mogelijk!

Dus sluit je aan en word lid van de SP!

Word lid van de SP!

Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.