Inkomen

Zekerheid van een fatsoenlijk inkomen

De SP komt op voor de belangen van werknemers. Wij staan voor goed werk voor een eerlijk loon. Daarvoor doet de SP verschillende voorstellen om werknemers meer zekerheid en kansen op de arbeidsmarkt te geven.

We voorkomen dat mensen gedwongen als zelfstandige aan de slag moeten, zoals in de bouw, de zorg of de platformeconomie (Uber, Deliveroo, etc.). Voor ZZP’ers verbeteren we de sociale zekerheid, onder meer door recht op een goed pensioen en een collectieve verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. We stoppen met de uitbuiting van werknemers door een einde te maken aan onzekere arbeidscontracten

Wij komen op voor mensen met een arbeidsbeperking. Wij willen niet dat mensen met een arbeidsbeperking met minder inkomen achter de geraniums worden gezet. De sluiting van de Sociale Werkvoorziening bij de invoering van de Participatiewet in 2015 heeft er niet toe geleid dat mensen met een arbeidsbeperking een baan konden vinden op de reguliere arbeidsmarkt.

Feiten en cijfers

Er zijn naar schatting zo’n 600.000 huishoudens met problematische schulden en 800.000 huishoudens met risicovolle schulden, hebben ongeveer 135.000 huurders een betalingsachterstand.

1 op de 5 mensen mijdt geregeld medische zorg uit angst voor rekeningen of aanspreken van het eigen risico.

Wat moet er gebeuren?

Onze standpunten

1. We voorkomen dat mensen gedwongen als zelfstandige aan de slag moeten, zoals in de bouw, de zorg of bij bedrijven als Uber. De handhaving hierop wordt flink opgeschroefd. Voor ZZP’ers verbeteren we de sociale zekerheid, onder meer door het recht op een goed en betaalbaar pensioen en een betaalbare collectieve verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. We stoppen met de uitbuiting van werknemers, door een einde te maken aan alle vormen van onzekere arbeidscontracten, zoals nulurencontracten. Een vast contract moet de norm zijn.
  2. Om onze welvaart te behouden is het nodig dat iedereen die kan werken, dat ook doet en er de mogelijkheden voor krijgt. Volledige werkgelegenheid dient centraal te staan in het sociaal-economisch beleid. Daarom wil de SP dat bedrijven het maken van winst combineren met het behoud van werkgelegenheid, door bijvoorbeeld te investeren in onderzoek, ontwikkeling en de scholing van werknemers.
  3. We breiden het ouderschapsverlof uit. De eerste drie maanden worden volledig doorbetaald en ouders krijgen gezamenlijk 12 maanden ouderschapsverlof, te verdelen op de manier waarop zij willen, met gedeeltelijke doorbetaling
  4. Als het aan de SP ligt versterken we de bescherming tegen onterecht ontslag en versoepelen we het ontslagrecht niet. Dat is beter voor de werknemers en ook beter voor een stabiele economie. Lange arbeidsrelaties zorgen er bijvoorbeeld voor dat er meer en beter geïnvesteerd kan worden in scholing doordat de kennis binnen het bedrijf behouden blijft.
  5. De duur van de WW wordt niet verkort maar uitgebreid, omdat het belangrijk is dat werknemers moeten kunnen rekenen op een inkomen in moeilijke economische tijden of bij tegenslag.
  6. Wij steunen het streven van vakbonden om alle werknemers onder de CAO te brengen.
  7. Werknemers die ziek of arbeidsongeschikt zijn verdienen extra ondersteuning. Voor hen is werken niet (langer) mogelijk. Voor die mensen komen wij op, net als anderen hebben zij recht op een menswaardig bestaan. De SP staat voor een inclusieve samenleving met gelijke kansen op eerlijk werk en een eerlijk inkomen voor mensen zonder en met beperking. Goede opleidingen, goede begeleiding, echte banen en een fatsoenlijk inkomen voor mensen met een arbeidsbeperking.
  8. De sollicitatieplicht wordt afhankelijk van de individuele omstandigheden en de perspectieven op werk. Het automatisch opleggen van een sollicitatieplicht aan 60-plussers verdwijnt dus.
  9. De huidige Participatiewet is mislukt. Dwangmaatregelen helpen mensen niet. Mensen met een arbeidsbeperking krijgen recht op begeleiding naar werk. Daarvoor maken we nieuwe sociale werkplaatsen (sociale ontwikkelbedrijven).
  10. Jonggehandicapten kunnen rekenen op een nieuwe en hogere Wajong uitkering. Jonggehandicapten die niet in hun eigen inkomen kunnen voorzien, worden daardoor niet meer verwezen naar de bijstand.
  11. Ieder werk moet lonen, daarom komt er een nieuwe cao voor mensen op een beschutte werkplek.
  12. De SP komt op voor mensen die door ziekte of arbeidsongeschiktheid niet meer kunnen werken. De massale herkeuring van jonggehandicapten met een Wajong uitkering vinden wij niet gewenst. Natuurlijk moet in overleg gekeken worden hoe iemand – onder de juiste begeleiding -  kan werken, maar het herkeuren van mensen wiens situatie niet verandert, is onzinnig en niet menswaardig.
  13. Slachtoffers van beroepsziekten en arbeidsongevallen leggen vaak een lijdensweg af om hun recht te krijgen. Wij willen de procedures om recht te doen versnellen. Door de rechter opgelegde of door partijen overeengekomen schadevergoedingen worden voorgeschoten door de overheid, die de schade-uitkering vervolgens zal verhalen.
  14. De arbeidsongeschiktheidsverzekering (WIA) maken we beter. Wij willen de keuringseisen voor de WIA versoepelen en de uitkering voor een gedeeltelijk arbeidsongeschikte koppelen aan het laatst verdiende loon in plaats van aan het minimumloon. We gaan ook werk maken van betere regelingen voor arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen zonder personeel.
  15. We willen geen Europese bemoeienis met ons arbeids- en ontslagrecht en sociale voorziening.
  16. We juichen vrijwilligerswerk van harte toe, maar regulier werk moet ook volwaardig worden beloond. Vrijwilligerswerk blijft altijd vrijwillig. We stoppen dus direct met de verplichte ‘tegenprestatie’ in de bijstand en garanderen de mensen werk. Iedereen die wil werken, krijgt zo het recht op werk en een bijpassend inkomen. Voor iedereen komt laagdrempelige ondersteuning en advisering over werk en (om) scholing in de buurt beschikbaar. Werken zonder loon staan we niet toe.

Wat jij kunt doen!

De SP is elke dag binnen én buiten de Tweede Kamer actief. Wij geloven dat politiek niet alleen maar praten moet zijn, maar dat je ook moet doen waar je in gelooft. Een beter Nederland is mogelijk!

Dus sluit je aan en word lid van de SP!

Word lid van de SP!

Of schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.