Protest 'Recht voor iedereen' Plein Den Haag septemer 2011

De rechtsstaat beschermen

De toegang tot het recht is het fundament van onze rechtsstaat. Die toegang staat voornamelijk voor mensen met een lager inkomen onder druk door de hoge kosten van een procedure en het uitkleden van de rechtsbijstand. Voor mensen die geen riant inkomen hebben, moeten de kosten van een procedure bij de rechter omlaag. Dat doen we door de griffierechten, ‘het toegangskaartje voor de rechter', voor die mensen te verlagen. Om het recht toegankelijk te maken moeten er Huizen van het recht worden opgericht, dicht in de buurt bij mensen. Daar houden rechters spreekuur en zijn advocaten, mediators en schuldhulpverleners aanwezig. Er wordt eerste hulp geboden als mensen juridische of sociale problemen hebben. Een plek in de buurt waar je terecht kunt als je een conflict hebt met de overheid of met een bedrijf, of als je problemen hebt op je werk of met je huisbaas. Maar waar ook hulp is voor mensen met sociale problemen, zoals schulden.

Sociaal advocaten zijn onmisbaar voor mensen die geen dure advocaat kunnen betalen. Om te voorkomen dat nog meer sociaal advocaten stoppen met hun belangrijke werk verhogen we de vergoedingen, verlagen we de eigen bijdragen en verruimen we de inkomensgrenzen. Zo garanderen we dat iedereen die dat nodig heeft rechtshulp krijgt en gaan we klassenjustitie tegen.