Zorg

Menswaardig oud worden

Onze ouderen verdienen een waardige oude dag. Wachtlijsten voor verpleeghuiszorg zijn dan ook uit den boze. We willen dat de ouderen voortaan kunnen kiezen tussen goede zorg thuis, of voor een fijne plek in een kleinschalig Zorgbuurthuis. Daar is bovendien een inloopfunctie voor de hele buurt. Ook de ouderen met een beginnende zorgbehoefte krijgen het recht te kiezen voor de ondersteuning van het Zorgbuurthuis.

Ook de ouderen- en gehandicaptenzorg organiseren we kleinschalig: liever zes gehaktballen in de pan, dan massamaaltijden uit de magnetron. De SP wil de bureaucratie in de zorg bestrijden. Daarom geven we medewerkers meer zeggenschap over hun werkzaamheden. We dwingen ze niet hen om constant formulieren in te vullen omdat de zorg daar niet beter van wordt.

In de langdurige zorg stappen we af van de ingewikkelde indicaties die nu gebruikt worden. De SP wil de langdurige zorg betalen op basis van zorgvraag, personeelsbezetting en omgevingseisen. Dat scheelt veel bureaucratie voor het personeel en voorkomt dat cliënten telkens opnieuw geïndiceerd moeten worden. Zorginstellingen concurreren niet en daarom zijn eigen vermogens niet meer nodig.