Zorg

Menswaardig oud worden

Doordat de verzorgingshuizen zijn gesloten moeten mensen langer thuis blijven wonen. Maar niet iedereen kan of wil dat. De SP wil daarom dat er Zorgbuurthuizen komen. In het Zorgbuurthuis kunnen mensen oud worden in hun eigen vertrouwde buurt, samen met de partner, met vers eten en vaste zorgmedewerkers die de zorg geven die nodig is. In het Zorgbuurthuis kunnen zorgmedewerkers de zorg en aandacht geven die nodig is, kleinschalig en in de buurt.

Ook de ouderen- en gehandicaptenzorg organiseren we kleinschalig: liever zes gehaktballen in de pan, dan massamaaltijden uit de magnetron. De SP wil de bureaucratie in de zorg bestrijden. Daarom geven we medewerkers meer zeggenschap over hun werkzaamheden. We dwingen ze niet hen om constant formulieren in te vullen omdat de zorg daar niet beter van wordt.

In de langdurige zorg stappen we af van de ingewikkelde indicaties die nu gebruikt worden. De SP wil de langdurige zorg betalen op basis van zorgvraag, personeelsbezetting en omgevingseisen. Dat scheelt veel bureaucratie voor het personeel en voorkomt dat cliënten telkens opnieuw geïndiceerd moeten worden. Zorginstellingen concurreren niet en daarom zijn eigen vermogens niet meer nodig.