De SP hecht aan een strikte naleving van de passagiersrechten in de luchtvaart. Dit betekent dat reizigers met vertraging zonder veel moeite hun compensatie krijgen waar ze wettelijk recht op hebben. Luchtvaartmaatschappijen die deze compensatie niet uitbetalen worden extra beboet. Ook de informatievoorziening richting de passagiers moet worden verbeterd.

Wij zijn geen voorstander van het uitbreiden van het aantal regionale luchthavens, want hierdoor krijgen steeds meer inwoners te maken met overlast. Ook zijn de regionale luchthavens meestal niet rendabel. We zijn niet voor verdere uitbreiding van Eindhoven en Rotterdam. Lelystad mag wat de SP betreft niet worden ontwikkeld. Er is nog voldoende capaciteit binnen de afspraken om op Schiphol te groeien. Ook in de ontwikkeling van Twente Airport ziet de SP geen heil.

Er zijn grenzen aan de groei van luchtvaart. De SP wil vliegen op korte afstand minder aantrekkelijk maken. Door bijvoorbeeld samen met andere EU-landen accijns op kerosine te heffen maar ook te werken aan goed internationaal treinvervoer. Verdere groei van Schiphol mag niet leiden tot steeds meer overlast voor omwonenden, dat betekent dat groei alleen mogelijk is door innovatie van de luchtvaartsector met grotere, schonere en stillere vliegtuigen.