Langdurige zorg
Zorg, welzijn en sport

Langdurige zorg

Veel mensen blijven het liefst zo lang mogelijk in hun eigen huis wonen, ook als ze veel zorg nodig hebben. Daarom vindt de SP goede en persoonlijke thuiszorg zo belangrijk. Maar er kan een moment komen dat het thuis niet meer lukt. Wij vinden dat iedereen die door ziekte, ouderdom of een beperking niet langer thuis kan blijven altijd de mogelijkheid moet hebben om in een zorginstelling te gaan wonen. Dat betekent dat we ouderen niet dwingen om langer thuis ze blijven dan ze zelf verantwoord en veilig vinden.

De ouderen- en gehandicaptenzorg organiseren we kleinschalig: liever zes gehaktballen in de pan, dan massamaaltijden uit de magnetron. De SP wil de bureaucratie in de zorg bestrijden. Daarom geven we medewerkers meer zeggenschap over hun werkzaamheden. We dwingen ze niet hen om constant formulieren in te vullen omdat de zorg daar niet beter van wordt.

In de langdurige zorg stappen we af van de ingewikkelde indicaties die nu gebruikt worden. De SP wil de langdurige zorg betalen op basis van zorgvraag, personeelsbezetting en omgevingseisen. Dat scheelt veel bureaucratie voor het personeel en voorkomt dat cliënten telkens opnieuw geïndiceerd moeten worden. Zorginstellingen concurreren niet en daarom zijn eigen vermogens niet meer nodig.

Nina de Ridder

'Wij moeten mensen die hulp nodig hebben niet aan hun lot overlaten, maar juist extra ondersteunen.'

Doe ook mee