Kopen

Kopen

Voor veel mensen is het nu erg moeilijk een huis te kopen. Een groeiende groep mensen verdient te weinig om een huis te kunnen kopen maar krijgt wel te maken met steeds meer huurverhogingen. Daar wil de SP wat aan doen.

De overdrachtsbelasting willen wij geleidelijk omlaag brengen tot twee procent. Voor starters op de woningmarkt komt een tijdelijke startersaftrek om de woningmarkt los te trekken. De hypotheekrenteaftrek passen we aan zodat deze effectiever ingezet wordt.

Dat betekent dat we de hypotheekrenteaftrek in tien jaar tijd aftoppen voor hypotheekschulden tot 350.000 euro. Het percentage waartegen kan worden afgetrokken wordt gemaximeerd op 42 procent. Zo zorgen we ervoor dat de subsidie weer effectief wordt en  de ‘villasubsidie’ verdwijnt. Het aflossen van hypotheek schulden wordt aangemoedigd.

Om de woonlasten voor huiseigenaren te verlagen en om energie te besparen steunt de SP initiatieven om woningen beter te isoleren. Daarbij zijn wij voorstander van het opwekken van duurzame energie in eigen buurt.