Ons koninkrijk is groter dan ons kleine landje aan de Noordzee. Ook Saba, Sint Eustatius, Bonaire, Aruba, Curaçao en Sint Maarten horen daarbij. Dat zijn bijzondere gemeenten of landen binnen ons Koninkrijk. Er moet een nieuw Statuut voor het Koninkrijk komen, waarin we vastleggen hoe de verantwoordelijkheid voor goed bestuur is geregeld. Hier in Nederland kunnen wij geen verantwoordelijkheid nemen voor financieel wanbeleid of voor de integriteit van het bestuur van Curaçao, Aruba en Sint Maarten.

Laat de koning belasting betalen, net als iedereen

Wij zien voor Koning Willem-Alexander vooral een ceremoniële functie als symbool en vertegenwoordiger van Nederland. Daar past geen politieke rol bij. Hij behoort ook geen deel uit te maken van de regering, noch van de vorming daarvan. Het kiezen van een informateur om een regering samen te stellen kan de Tweede Kamer prima zelf doen. Daarnaast moeten leden van het Koninklijk huis gewoon belasting betalen, net als iedereen.