We democratiseren de economie

We draaien de privatiseringen en marktwerking terug uit de zorg, bij de woningcorporaties, het openbaar vervoer en in onze energievoorziening. Al dertig jaar wordt aan bedrijven alle ruimte gegeven om te streven naar winstmaximalisatie voor de aandeelhouders. Zonder de werkenden is er geen winst. Niet alleen de bestuurders en de aandeelhouders, maar ook alle medewerkers krijgen voortaan het recht op een deel van de winst. We willen bedrijven democratiseren zodat niet alleen aandeelhouders (die naar een land willen vluchten met minder belasting) het voor het zeggen hebben, maar juist ook de werknemers. Zodat er keuzes worden gemaakt die op de langere termijn ook goed zijn voor de bedrijven en de economie.

Feiten en cijfers

70% van de totale winst van de 75 grootste beursfondsen verdween in de zakken van aandeelhouders.

80% van Nederland is voor het plan van de SP om onze energie te nationaliseren.

Wat moet er gebeuren?

Onze standpunten

1. Wat niet failliet mag gaan, hoort niet thuis op de markt. We stoppen de uitverkoop van publieke diensten en nationaliseren onze vitale infrastructuur, zoals de energievoorziening. Op deze manier kunnen wij sneller de economie verduurzamen en de prijzen verlagen. De zorg halen wij volledig van de markt. Woningcorporaties komen in handen van huurders, waardoor niet bestuurders maar huurders het voor het zeggen krijgen. We brengen het openbaar vervoer en de post weer in publieke handen.
  2. De democratie hoort niet te stoppen bij de bedrijfsingang. We democratiseren de economie. Werknemers krijgen meer te zeggen. Bij bedrijven met commissarissen kiezen zij de helft, de andere helft wordt gekozen door de aandeelhouders.
  3. In bedrijven met meer dan honderd medewerkers krijgen werknemers net zoveel te zeggen als aandeelhouders, over onderwerpen als grote investeringen, beloningen, fusies of verkoop. Op deze manier voorkomen we dat winsten oneerlijk worden verdeeld én dat besluiten worden genomen die op de korte termijn wel veel winst opleveren voor aandeelhouders, maar slecht zijn voor medewerkers en voor de toekomst van het bedrijf of onze leefomgeving.
  4. Zonder werkende mensen is er geen winst. Niet alleen bestuurders en aandeelhouders, maar ook alle medewerkers krijgen voortaan recht op een deel van de winst. Zo profiteren alle werknemers collectief, op het moment dat dividend wordt uitgekeerd aan aandeelhouders. Dit komt bovenop het reguliere salaris. Het minimale percentage van deze winstdeling leggen we vast in een wet. Per cao kunnen er aanvullende afspraken gemaakt worden.

Wat jij kunt doen!

De SP is elke dag binnen én buiten de Tweede Kamer actief. Wij geloven dat politiek niet alleen maar praten moet zijn, maar dat je ook moet doen waar je in gelooft. Een beter Nederland is mogelijk!

Dus sluit je aan en word lid van de SP!

Word lid van de SP!

Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.