www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Taxis in de rij  op het Leidseplein | Foto ANP Taxis in de rij op het Leidseplein | Foto ANP/ Rick Nederstigt
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Aanpak van taxiproblemen laat nog altijd op zich wachten

06-07-2009 • SP-Kamerlid Emile Roemer hoopt dat staatssecretaris Huizinga zich de woorden van burgemeester Cohen van Amsterdam aantrekt. Deze wil dat de regering haast maakt met de nieuwe taxiwet. Roemer: “Twee jaar geleden heb ik al maatregelen voorgesteld, die vorig jaar nog door Huizinga werden overgenomen. Ze geeft toe dat de liberalisering is mislukt, maar tot nu toe zie ik nog steeds geen concrete acties, ook niet in de maatregelen die het ministerie deze week aankondigt.”

Afgelopen weekend kwamen de gevolgen van de liberalisering van de taximarkt opnieuw in opspraak door een incident met dode tot gevolg op het Leidseplein. Volgens Cohen wordt het hoog tijd dat gemeenten meer greep krijgen op het afgeven van vergunningen voor chauffeurs. Een plan dat Roemer twee jaar geleden al voorstelde.

Door het vrijgeven van de markt heeft zich in de grote steden een wildgroei aan chauffeurs voorgedaan. Chauffeurs die zich door de gebrekkige regels in veel gevallen allerlei asociaal gedrag kunnen veroorloven. Van kleine problemen als het weigeren van korte ritten tot compleet crimineel gedrag als afpersing, drugshandel en geweldpleging. Roemer wil dat Huizinga harde maatregelen introduceert om de hufters onder de chauffeurs te kunnen aanpakken en de eerlijke en klantvriendelijke chauffeur weer de boventoon te laten voeren. In de SP-voorstellen worden onder andere de mogelijkheden voor steden om aanvullende maatregelen te treffen sterk vergroot. Zo kunnen zij chauffeurs verplichten om zich aan te sluiten bij een taxicentrale zodat de transparantie en controle veel groter wordt. Ook moet er een betere klachtenafhandeling komen en mogen chauffeurs niet langer korte ritten weigeren.

Twee jaar geleden schoof Huizinga de plannen van Roemer zo de prullenbak in. Een jaar later bleek haar nieuwe taxivisie erg veel te lijken op de SP-plannen. Maar ook met die taxivisie is tot op dit moment nog niets gedaan. Vandaag kwam Huizinga met een bericht dat ze de problemen gaat aanpakken, maar van concrete actie is volgens Roemer nog steeds geen sprake.

Studio SP