www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Gevaarlijke bestuurders blijven rijden door chaos CBR

27-05-2009 • Doordat het CBR haar zaken niet op orde heeft zijn sinds eind 2006 honderden buitenlandse werknemers niet van de weg gehaald nadat ze door de politie waren aangehouden voor rijden onder invloed. SP-Kamerlid Emile Roemer kwam tot deze schrikbarende ontdekking in zijn onderzoek naar de administratieve chaos bij het CBR. Roemer: “De laatste tijd horen we vaak slecht nieuws van het CBR vanwege de chaos daar. Nu blijkt dat mensen die een groot gevaar op de weg vormen hierdoor gewoon kunnen blijven doorrijden, moet de minister snel ingrijpen en drastisch de bezem door het CBR halen.

Het computersysteem van het CBR kan geen personen opnemen zonder een burger-service-nummer. Hierdoor ontliepen waarschijnlijk honderden buitenlandse werknemers, zoals Polen, een intrekking van hun rijbewijs nadat zij gepakt waren voor het rijden onder invloed. Roemer: “Hier zitten mensen bij die al meerdere keren zijn opgepakt voor rijden onder invloed en mensen die gewoon stomdronken achter het stuur zitten. Als je dan als bestuur niet direct aan de bel trekt, maar dit sinds 2006 laat dooretteren, dan ben je geen knip voor de neus waard.”

Roemer bracht eerder al andere wantoestanden bij het CBR onder de aandacht, zoals de administratieve chaos bij medische dossiers en het nieuwe rijexamensysteem dat voor lange wachttijden zorgt. Roemer: “Vorig jaar heb ik een aantal plannen ingediend waardoor het CBR weer een organisatie voor de mensen wordt. Er is duidelijk sprake van wanbeleid bij het CBR. Na aanvankelijk ontkennen van de problemen, blijkt nu dat de directie en de Raad van Toezicht van het CBR al langere tijd op de hoogte is van de grote problemen. Het wordt hoog tijd dat de minister in gaat grijpen bij het CBR.” Roemer gaat de wantoestanden opnieuw aan de kaak stellen bij het debat over het CBR op 3 juni.

Bekijk ook de reportage van het NOS Journaal:

Studio SP