www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Uitstel invoering 'filebelasting' is begin van het einde ervan

06-04-2009 • “Dat minister Eurlings vandaag liet weten de invoering van de kilometerheffing uit te stellen, betekent het begin van het einde voor deze filebelasting.” Daar is SP-Kamerlid Emile Roemer van overtuigd. “En ik ben verheugd dat Eurlings de bijl aan de wortel van dit miljardenproject zet.”

RoemerEurlings liet maandagavond per persbericht weten de kilometerheffing uit te willen stellen in verband met de grote risico's. De regering wilde in 2011 beginnen met een heffing voor vrachtauto's en later voor personenauto's. De SP wil dat deze filebelasting niet wordt uitgesteld maar afgeblazen. “Dit gaat alleen al zo'n 4 tot 4,5 miljard euro kosten bij de invoering, en daarna nog eens 800 miljoen per jaar om het systeem in stand te houden. Met dit geld kunnen we veel beter dingen doen,” aldus Roemer.

De SP'er vindt de heffingsplannen van het kabinet te ingewikkeld, veel te duur, en ook nog eens oneerlijk. “Veel mensen hebben helemaal geen alternatief en staan straks gewoon in dezelfde file, maar moeten er dan extra voor betalen.”

Roemer gelooft er absoluut niet in dat het gaat werken. “De eerste maanden zal het echt wel weer even effect hebben, maar als iedereen er aan gewend is staan we gewoon weer in de file. Ook zal in erg veel gevallen de werkgever gaan betalen voor zijn personeel, en zal het effect dus minimaal zijn. Stop dus deze geldverkwisting waar helemaal niemand op zit te wachten.”

De SP heeft al een jaar geleden alternatieven ontwikkeld voor de filebelasting. Deze zijn te vinden op www.geenfilebelasting.nl.

Studio SP