www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: onderzoek naar rol Van Bijsterveldt in Amarantis-drama

29-03-2012 • In het onderzoek naar het drama rond scholenkolos Amarantis, wordt ook de rol van onderwijsminister Van Bijsterveldt bekeken. Dat zegde de minister vandaag toe aan SP-Kamerlid Jasper van Dijk, die aandrong op diepgaand onderzoek naar het wanbeleid rond Amarantis. 30.000 leerlingen zijn onzeker over het voortbestaan van hun school, terwijl de bestuurders die de problemen hebben veroorzaakt, nog altijd vrij rondlopen.

De financiële problemen bij Amarantis waren al jaren bekend, maar niemand greep in. De Onderwijsinspectie deed niets, de raad van toezicht deed niets en ook Van Bijsterveldt liet het allemaal gebeuren. Ondanks duidelijke signalen dat de zaak uit de hand liep. Van Dijk: ‘Als blijkt dat de minister verzuimd heeft om in te grijpen, komt haar eigen positie in het geding.’

Van Dijk diende vandaag ook een motie in die de regering oproept om alles te doen om het onderwijs aan de leerlingen van Amarantis te garanderen. Van Bijsterveldt was het daarmee eens. De minister was er echter niet op tegen dat falende bestuurders opnieuw een onderwijsfunctie bekleden. Van Dijk: ‘Het is te gek voor woorden dat leerlingen op straat actievoeren voor hun school, terwijl de schuldigen alweer bij een andere school in dienst zijn. Dat moet je simpelweg verbieden.’

Studio SP