www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Groot succes SP bij tussentijdse verkiezingen Utrechtse Heuvelrug

30-11-2005 • De SP heeft twee zetels veroverd bij de gemeenteraadsverkiezingen van Utrechtse Heuvelrug, de nieuwe gemeente met circa 50.000 inwoners die op 1 januari 2006 ontstaat door samenvoeging van Driebergen-Rijsenburg, Amerongen, Doorn, Leersum en Maarn. De overwinning is des te opmerkelijker, omdat VVD en CDA, maar ook ChristenUnie en SGP in deze gemeenten van oudsher sterk vertegenwoordigd zijn. In Driebergen haalde de SP bijna tien procent van de stemmen, in Maarn, Leersum en Doorn ruim zes procent.

Het was de eerste keer dat de SP in deze gemeenten meedeed; de afdeling Utrechtse Heuvelrug is pas twee jaar geleden opgericht. “Het succes is te danken aan een hele goeie campagne en dag en nacht de straat op,” denkt lijsttrekker Ad Schiedon. “We hebben ingezet op sociale woningbouw, op een rem op de projectontwikkelaars in de gemeenten, en op betere uitvoering van de sociale zekerheid. Kiezers hebben dat gewaardeerd.” De Utrechts Heuvelrug mag bekend staan als een welgestelde omgeving, niet iedereen is even rijk. Schiedon: “We hebben ook steun gekregen van mensen die solidair zijn met hun minder bedeelde plaatsgenoten.”

Hieronder de uitslag, waarbij voor 2002 de uitslagen in de diverse gemeenten fictief zijn samengevoegd.

Uitslag raadsverkiezingen Heuvelrug 30 november 2005
2002 2005