www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Verkiezingen

Verkiezingsdagboek van Mahmut Erciyas

Tot 22 januari 2003 zullen alle kandidaten van de SP lijst om beurten een dagboek bijhouden van hun activiteiten in de verkiezingscampagne. Vijfentwintig dagen voor de verkiezingen begonnen we met Paul Geurts, nummer 25 op de lijst. Op 21 januari sluit lijsttrekker Jan Marijnissen de rij af. Vandaag, Mahmut Erciyas, nummer 23.

Het ontwaken vond laat plaats vandaag. We hadden oud op nieuw in kleine kring, thuis met de familie, gevierd. Na het verstrijken van het eerste uur van 2003 ben ik even langsgegaan bij een kennis. Rond half vijf lag ik pas onder de dekens.

Na een snel ontbijt zijn we met mijn moeder op bezoek geweest bij Turkse kennissen in mijn woonplaats Oss, een soort traditionele, soms plichtmatige ronde op nieuwjaarsdag. Op feestelijke dagen is het in de Turkse cultuur gebruikelijk dat de jongeren de ouderen opzoeken, niet andersom. Met de dochter van de kennissen die we als eerste opzochten - zij is net als ik beleidsmedewerker bij een grote gemeente - hadden we een boeiend gesprek over dit soort tradities. We kwamen tot de slotsom dat er natuurlijk nadelen kleven aan traditionele omgangsvormen, maar zeker ook positieve aspecten. Respect en solidariteit zijn waarden die op deze manier overeind blijven. Zo kwamen we bij de discussie rondom integratie. We hadden beiden het gevoel dat deze discussie helaas ook fungeert als een uitlaatklep voor dieperliggende sociaal-culturele problemen, zoals individualisering en sociale verbrokkeling. Het heeft er de schijn van dat via het integratiedebat gezocht wordt naar gemeenschappelijke kaders en collectiviteit. Ook hebben we het gehad over het feit dat allochtonen er niet in slagen om als serieuze gesprekspartner deel te nemen aan deze discussie, inclusief de zelforganisaties. Als SP zullen we er werkelijk alles aan doen om allochtonen en autochtonen wel te betrekken bij de discussie hoe we hier beter kunnen samenleven en gelijke kansen aan iedereen kunnen garanderen. Dat zal ik in de komende drie weken tot de verkiezingen met m'n collega's op de SP-lijst steeds weer naar voren brengen.

Eenmaal thuisgekomen volgde een telefonische ronde langs familie in Turkije en Duitsland. Ooms, tantes en heel wat neven en nichten een gelukkig nieuwjaar gewenst. Ik vrees dat de telefoonrekening aardig is opgelopen. Daarna ben ik in de raadsstukken gedoken voor mijn eerste gemeenteraadsvergadering op 2 januari a.s. Maar wat 1 januari echt speciaal maakte, vond ongeveer een uur geleden plaats. De vrouw van mijn leven, Pinar, deed me een aanzoek. Ja, het heeft wat met ringen te maken. Kon het nieuwe jaar beter voor mij beginnen? Nee, absoluut niet!

De verkiezingsdagboeken
Studio SP