Drenthe is derde provincie die energievoorziening in provinciale handen wil krijgen

Statenfracties van de SP roepen in elke provincie op om de energievoorziening weer in provinciale handen te nemen. In Drenthe is nu ook een SP-voorstel hiervoor aangenomen door een meerderheid van de Staten, in Groningen en in Utrecht gebeurde dit al begin van deze maand.

Het nationaliseren van de energie is inzet van de SP tijdens de Provinciale Statenverkiezingen die op 15 maart plaatsvinden. Veel energiebedrijven waren, voordat ze werden verkocht, in handen van provincies. De volkspetitie van de SP die hiertoe oproept werd al ruim 130.000 keer getekend.

Uit onderzoek in opdracht van Energie Beheer Nederland blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders het een goed idee vindt als energie weer genationaliseerd wordt. Marijnissen: 'Veel mensen zitten nu in de kou omdat ze hun verwarming niet aan durven zetten, terwijl energiebedrijven grote winsten uitkeren aan hun aandeelhouders. Dit moet anders. Nu de overheid miljarden euro’s overmaakt aan commerciĆ«le energiebedrijven, willen we er zeggenschap voor terug. Zodat we de winsten in kunnen zetten om de energierekening te verlagen. Goed dat in Drenthe, Groningen en Utrecht nu een eerste stap is gezet.'

Teken de Volkspetitie!