Kamer steunt SP: Peperdure rekenmachine hoeft niet langer gloednieuw te zijn

Met dank aan een voorstel dat de SP samen met het CDA deed kunnen ouders tot wel honderden euro’s goedkoper uit zijn gedurende de middelbare schoolperiode van hun kinderen. Vaak moesten ouders voor meerdere kinderen elke keer een nieuwe grafische rekenmachine kopen voor wiskunde. Met dit voorstel behoort die situatie als het goed is tot het verleden.

Kwint: ‘Al jaren zijn de hoge schoolkosten de SP een doorn in het oog. Onze basisschool en middelbare school horen gratis te zijn. En wat ons betreft zou veel meer onderwijs gratis moeten zijn. Maar jarenlang moesten ouders een paar producenten van rekenmachines spekken terwijl de wiskundige basisprincipes toch echt al een paar honderd jaar hetzelfde zijn. Goed dat aan die onzin nu een eind komt.’

Op verzoek van de SP gaat de minister ook in gesprek met wiskundeleraren om te kijken of deze rekenmachine sowieso wel nodig is om goed wiskunde te leren. Kwint: ‘Na ons voorstel werd ik door veel docenten benaderd met de mededeling dat ze ontzettend blij waren ermee, maar dat ze zich afvroegen of je niet meer een trucje met een moeilijk apparaat leert, dan dat je wiskunde gaat begrijpen. Ik ben geen wiskundige, dus die vraag ga ik niet voor ze beantwoorden. Maar als dat zo is dan hoeft in de toekomst helemaal niemand meer zo’n duur apparaat aan te schaffen.’