Superzaterdag ‘nationaliseer onze energie’ in de provincies

Op zaterdag 14 januari verzamelden tegelijkertijd SP’ers in de provincies om samen de buurt in te gaan. Zij gaan steun ophalen voor de volkspetitie om de rekening te verlagen en de energie te nationaliseren. Deze volkspetitie is inmiddels al meer dan 100 duizend keer getekend. Het is een opmaat naar het Volksprotest dat de SP op 11 februari organiseert op het Beursplein in Amsterdam.

“Terwijl in veel huizen mensen hun verwarming nauwelijks aan durven zetten omdat ze de rekening niet kunnen betalen, maken energiebedrijven miljarden winst. Voor de privatisering hadden veel provincies zeggenschap over de energie. De Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart zijn daarom een belangrijk moment: pakken we onze energie terug en verlagen we de energierekening? Of blijven we voor de winsten van de aandeelhouders van de energiebedrijven betalen?,” zegt SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen.

De SP ging op deze Superzaterdag met veel mensen in gesprek. Marijnissen: “Veel mensen komen in de problemen. Op onze Meldlijn gestegen energierekening zijn de afgelopen dagen honderden meldingen binnengekomen van mensen die de rekeningen niet meer kunnen betalen, ondanks het energieplafond. We moeten ervoor zorgen dat hun verhaal gehoord wordt. Want het kan en moet anders.”