‘Mensen moeten wakker worden, het is vijf voor twaalf’

Zaterdagavond kwamen Hagenaars en Hagenezen naar een bijeenkomst van de SP om met elkaar te spreken over oplossingen voor de explosief stijgende kosten in levensonderhoud. De bijeenkomst in het Nutshuis, een voormalig bankgebouw, was een laatste campagnemoment voor het PrinsjesdagProtest dat op 17 september op de Koekamp in Den Haag gehouden gaat worden.

Een van de sprekers was Raymond Zuidwijk, actief bij de Moerwijkcoöperatie, een bewonersorganisatie met een weggeefwinkel en een voedselbank. Hij ziet in de praktijk wat de gestegen kosten voor mensen betekent: ‘Alles wordt maar duurder, maar je geld blijft hetzelfde. De winter komt nog, maar mensen staan nu al voor de keuze om te eten of je energierekening te betalen.’

Raymond probeert zelf de actiebereidheid in Moerwijk omhoog te krijgen: ‘Dit is het beleid van meneer Rutte. Mensen zien dat het geen nut heeft om te stemmen, want er verandert niets. Maar nu is het wel echt tijd voor verandering, dus daarom moeten mensen naar het PrinsjesdagProtest komen. Mensen moeten wakker worden, het is vijf voor twaalf.’

Lilian Marijnissen, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, heeft meteen een stevige boodschap voor de zaal: ‘Rutte zegt steeds dat dit jaar nog wat doen te moeilijk is en niet kan. Als het te moeilijk is dan moet je misschien plaatsmaken voor een kabinet dat het wel kan.’

Oplossingen ziet Marijnissen genoeg: ‘In alle landen om ons heen worden nu al allemaal maatregelen genomen, bijvoorbeeld de energiemarkt weer in publieke handen brengen in Frankrijk of een prijsplafond instellen voor de energierekeningen in Groot-Brittannië. Het kan dus wel, maar ze willen het niet in het kabinet. Daarom zullen we moeten laten zien dat het anders moet, dat we het niet meer pikken.’

Pak de winsten. Verlaag de rekening! Steun de actie voor lagere kosten en een hoger inkomen.

Ik steun de actie!