Pak de winsten van de farmaceuten aan

Medicijnen (foto: takacsi75, cc by/2.0)

Grote farmaceutische bedrijven maken miljardenwinsten over de rug van de patiƫnt. De SP stelde daarom voor om deze winsten aan te pakken. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde echter tegen dit voorstel. De SP blijft strijden tegen deze megawinsten.

Steun hier het burgerinitiatief 'Geen winst op de pandemie'

Eind vorig jaar boekte Moderna met hun vaccin een winstmarge van 71%, ter waarde van $5 miljard. De winsten die de farmaceutische bedrijven maken zijn sowieso onaanvaardbaar hoog, maar het is nog schokkender als je je bedenkt dat ze die winsten maken met zorggeld. Dat is dus geld van premiebetalers dat in de zakken van de aandeelhouders van de farmacie belandt.

Tijdens de coronacrisis zijn die winsten nog groter geworden. Doordat overheden afhankelijk zijn van deze bedrijven voor de vaccins konden zij hier hoge prijzen voor vragen. Tegelijkertijd zijn deze vaccins voor een groot deel publiek gefinancierd. Het Moderna-vaccin is bijvoorbeeld voor bijna zes miljard dollar gefinancierd met overheidsgeld. Ook de mRNA-technologie waar het vaccin op is gebaseerd komt grotendeels van publiek gefinancierde universiteiten.

Voor de SP zijn deze megawinsten absoluut onacceptabel. Daarom hebben we een voorstel gedaan om dit aan te pakken. Een meerderheid van de Tweede Kamer weigert dit echter te steunen.

Dit moet stoppen. Daarom voeren we samen met Europese zusterpartijen en maatschappelijke organisaties actie tegen het monopolie van de grote farmaceuten op de coronavaccins en de enorme winsten die zij hiermee maken. Het burgerinitiatief 'Geen winst op de pandemie', dat in Nederland mede ondersteund wordt door o.a. de FNV, Oxfam Novib, Wemos en War Child, kan hier ondertekend worden.