SP Succes: Kamer wil af van ‘jubelton’

Een snelle afschaffing van de regeling die vermogenden in staat stelt belastingvrij een ton te schenken, de zogenoemde jubelton, zou volgens minister Kaag van Financiën aanvankelijk niet mogelijk zijn. Daar bleek niks van te kloppen toen de SP niet losliet en haar eigen ambtenaren aangaven dat een flinke afbouw van deze perverse belastingkorting wél kan. En daarom kreeg het voorstel van de SP om de jubelton volgend jaar al flink af te bouwen vandaag steun van de Tweede Kamer. Het bedrag waarover geen schenkbelasting wordt betaald wordt al in 2023 verlaagd van 106.671 euro naar 27.231 euro. In 2024 verdwijnt deze regeling helemaal.

SP-Kamerlid Mahir Alkaya: ‘Het is duidelijk dat dit cadeautje voor de mensen met een hele dikke portemonnee van tafel moet. Terwijl de energie- en benzineprijzen door het dak gaan en de inflatie toeneemt, zijn er de afgelopen jaren meer miljonairs bij gekomen. De vermogensongelijkheid in ons land is gigantisch. Laat dit een stap vooruit zijn om onze welvaart eerlijker te verdelen.’

De rijkste 10 procent Nederlanders heeft bijna twee derde van het Nederlandse vermogen in handen. Na de Verenigde Staten is ons het land daarmee het land met de meest ongelijke vermogensverdeling van de hele Westerse wereld. Keer op keer beloven partijen om de vermogensongelijkheid aan te pakken, maar iedere keer blijken dit vooral mooie verkiezingspraatjes. Alkaya is blij dat de SP kan laten zien dat het niet bij praatjes mag blijven en dat cadeautjes voor miljonairs naar de prullenbak moeten.