Alkaya: ABN Amro moet slachtoffers spoofing compenseren

Slachtoffers van bankfraude, zoals spoofing, moeten zo snel mogelijk volledig gecompenseerd worden door hun bank. Vorig jaar al werd er een voorstel van de SP met een ruime meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen om dit te regelen. Ondertussen vergoeden de meeste banken gelukkig de schade van hun klanten, maar juist ABN Amro – de bank waar de minister van Financiën grootaandeelhouder van is – blijkt dit lang niet altijd te doen. Bij spoofing worden mensen gebeld met het nummer van hun eigen bank, wat vertrouwen wekt, maar het blijkt naderhand een oplichter te zijn. Dit lijdt tot schrijnende verhalen waarbij mensen duizenden euro’s aan spaargeld plotseling kunnen verliezen.

SP-Kamerlid Mahir Alkaya: ‘ABN Amro zou het goede voorbeeld moeten geven aan de bankenwereld als het gaat om klantvriendelijkheid, maar blinkt helaas met enige regelmaat uit in het tegenovergestelde.  Zonder dat klanten iets te verwijten valt worden zij financieel geruïneerd, maar zij krijgen van hun bank te horen dat zij grof nalatig zouden zijn geweest. Wat ons betreft laat ABN Amro het juist na om spoofing aan te pakken en moet dus alle schade per direct compenseren. Een digitale bankrekening is vandaag de dag een basisbehoefte geworden en de bank is verantwoordelijk om dit op een veilige manier te organiseren. Op 8 december gaan we in debat met de minister van financiën hierover. Hij moet als grootaandeelhouder nu ingrijpen.

Wil jij jouw ervaringen met ABN Amro met Mahir Alkaya delen? Stuur hem nu een e-mail en doe jouw verhaal zodat we dit in het debat met de minister kunnen gebruiken.

Deel jouw verhaal

Betrokken SP'ers