Van Nispen: Eerlijk straffen met boetes naar inkomen

Michiel van Nispen

In gelijke gevallen moeten mensen gelijk behandeld worden. Dat is een algemeen aanvaard principe in Nederland en een kwestie van beschaving. Maar straffen we ook op die manier in ons land? SP-Kamerlid Michiel van Nispen vindt van niet: ‘Een boete van 177 euro voor bijvoorbeeld een snelheidsovertreding is voor een miljonair een schijntje. Die voelt de straf niet en maakt dat bedrag zo over aan het CJIB. Maar voor een jongere met een inkomen uit een flexbaan komt diezelfde boete veel harder aan. Die voelt dezelfde straf extra hard. Dan kun je niet spreken van eerlijke straffen.’ Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel van de SP om nader te onderzoeken hoe we het boetesysteem in Nederland eerlijker kunnen maken.

In veel landen bestaat er al een systeem om te straffen naar inkomen of vermogen of beide. En juist in een tijd waarin veel mensen het gevoel hebben dat de overheid er niet voor hen is moet, wat Van Nispen betreft, ook in Nederland deze methode toegepast worden. ‘Als je de fout in gaat en je wordt gepakt dan verdien je een straf. Zo simpel is het. Maar wat doet het met de samenleving als de ene groep er makkelijk mee wegkomt en het merendeel van de bevolking naar verhouding het volle pond mag betalen? Dat doet wat met het vertrouwen van mensen onderling en in de overheid. Het vergroot de tegenstellingen in ons land en daar moet een einde aan komen.'