Stop tolheffing Westerscheldetunnel

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde vandaag in met een voorstel van SP-Kamerlid Mahir Alkaya om de tolheffing voor het gebruik van de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk te beƫindigen. De SP vindt het onrechtvaardig dat inwoners van Zeeland worden belast voor het gebruik van de tunnel en stelt voor om het vervallen van de tolheffing te betalen door te stoppen met andere omstreden infrastructuurprojecten.

Alkaya: “Een tolvrije tunnel is van groot belang voor de inwoners van Zeeland. Dat de Tweede Kamer dit belang nu ook erkent is goed nieuws voor de regio. De minister heeft genoeg dure plannen voor andere wegenbouwprojecten waarvoor amper draagvlak bestaat. Hier moet wat ons betreft in worden gesneden zodat gebruikers van de Westerscheldetunnel voortaan -net als de rest van Nederland- zonder dure heffingen kunnen reizen. Als SP zouden we bijvoorbeeld graag zien dat de omstreden verbreding van de A27 bij Amelisweerd wordt geschrapt.”

Betrokken SP'ers