Alkaya: Geen staatssteun bij bonussen voor de top

Bedrijven die vanwege de coronacrisis worden gesteund door de staat mogen geen bonussen uitkeren. Doen zij dat wel, dan moeten zij worden uitgesloten van toekomstige steun die wordt bekostigd door de belastingbetaler. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Mahir Alkaya vandaag tijdens het Verantwoordingsdebat in de Tweede Kamer.

Alkaya: ‘We zien het bij Booking.com, we zien het bij KLM; graaiende bestuurders die ondanks dat hun bedrijf miljarden aam coronasteun van de overheid ontvangen toch miljoenen aan bonussen ontvangen. Omdat veel topbestuurders een moreel kompas ontberen, moet de overheid hier heel duidelijk stelling tegen nemen. Bedrijven wiens bestuurders bonussen ontvangen terwijl zij geld van de belastingbetaler krijgen, worden wat mij betreft uitgesloten van alle toekomstige steunmaatregelen, worden niet meer uitgenodigd om mee te gaan op handelsmissies en krijgen geen financiering meer uit het Nationaal Groeifonds. Als het kabinet blijft blaffen tegen topmannen maar niet bijt, dan doet de SP dat wel.’

In het Verantwoordingsdebat werd gesproken over de enorme steunpakketten voor bedrijven, om ontslagen te voorkomen. Alkaya ziet hierin een overwinning van linkse ideeën, uitgevoerd door rechts spijtoptanten, maar wel met veel fouten en tekortkomingen in de praktijk. ‘Na de kredietcrisis van 2008 werd al snel keihard bezuinigd om de staatsfinanciën op orde te krijgen. Een rechtse opvatting. Dat had honderdduizenden werklozen tot gevolg en de economie lag op z’n gat. Rechtse spijtoptanten die bij de vorige crisis nog keihard bezuinigden, hebben geleerd van de desastreuse effecten van hun afbraakbeleid en hebben nu tijdens de coronacrisis miljarden uitgegeven om werkloosheid te voorkomen. Dat is ontegenzeggelijk een overwinning van linkse ideeën.’

Betrokken SP'ers