Waarom de SP tegen 'testen voor toegang' en de quarantaineplicht is

De Tweede Kamer heeft vandaag over twee coronawetten gestemd, een wet die verplichte quarantaine regelt voor reizigers en een wet die testen voor evenementen verplicht stelt. Beide wetten haalden een meerderheid, maar in beide gevallen stemde de SP tegen. Waarom?

Volgens SP-Kamerlid Peter Kwint is de wet Testen voor Toegang een slecht idee. ‘Voor een ingeschatte periode van maar enkele maanden wordt een stichting opgetuigd met allemaal commerciĆ«le onderaannemers die goed geld verdienen. Dit terwijl we voor ons testbeleid gewoon de GGD’en hebben. Dit is een sluipende privatisering en een veel te ingrijpende wet waarvan de reikwijdte en duur nog zeer onzeker is. Dan kun je niet instemmen. Daarnaast bestaat nog altijd de mogelijkheid dat mensen moeten gaan betalen voor een test. Dat is voor ons ook onacceptabel, aangezien evenementen hiermee voor een groep Nederlanders die minder te besteden heeft, lastiger te bereiken worden. Wij willen geen tweedeling. Deze wet is gewoon een te grote inbreuk voor wat het denkt te bereiken.’

De SP stemde ook tegen het voornemen van het kabinet om een verplichte quarantaine voor inreizigers uit risicolanden in te voeren. Dit wetsvoorstel is namelijk een wassen neus. ‘Als je niet wilt dat mensen uit hoogrisicogebieden hier naartoe komen, dan moet je daar gewoon niet naartoe vliegen. Een vliegverbod werkt, en discrimineert niet tussen mensen die het zich wel of niet kunnen permitteren om tien dagen thuis te blijven. Daarnaast stelt de handhaving van de quarantaineplicht werkelijk niks voor. Je krijgt van tevoren een belletje – wat je niet op hoeft te nemen – waarna je alle tijd hebt om rustig naar huis te gaan tot er eventueel een gemeentelijke handhaver op je stoep staat, voor wie je de deur niet open hoeft te doen. De SP ziet meer in strenge vliegverboden naar gebieden waar dat nodig is.’

Betrokken SP'ers