Kabinet schoffeert Kamer: aangenomen SP-amendementen niet uitgevoerd

Het kabinet heeft de Tweede Kamer buitenspel gezet. Dat is de harde conclusie van een rapport van Bureau Wetgeving van de Tweede Kamer. Twee amendementen van de SP die gedupeerde Groningers moeten helpen wil het kabinet niet uitvoeren. Door de manier waarop ze dit doet schaadt ze volgens juristen de grondwettelijke positie van de Kamer. De SP laat dit niet gebeuren. SP-Kamerlid Sandra Beckerman: 'We zijn geschoffeerd. Alle beloftes over een nieuwe bestuurscultuur Van minister-president Mark Rutte blijken slechts een dun laagje vernis. Eronder zit nog steeds de aloude arrogantie van de macht.'

Hoewel het –helaas- vaker gebeurt dat het kabinet de kamer buitenspel zet concludeert bureau wetgeving dat de manier waarop het nu gebeurt uniek is. Wanneer de Tweede Kamer een amendement aanneemt is dat een wet en moet het kabinet die uitvoeren. Als ze dat niet willen moeten ze dat eerst aan de Tweede Kamer voorleggen. Beckerman: 'Wij nemen deze aanval op de macht van de Kamer hoog op. Geen loze beloftes over een nieuwe bestuurscultuur. Geen loze beloftes voor de gedupeerde Groningers. Nu daden.' De Tweede Kamer heeft het verzoek van de SP gesteund om het kabinet te vragen te reageren op het harde oordeel van bureau wetgeving.

Beckerman kondigt aan een debat te willen wanneer deze reactie opnieuw onvoldoende is.