SP neemt pensioenwet over van 50PLUS

SP-Kamerlid Bart van Kent krijgt de initiatiefwet overhandigd van oud-50PLUS-Kamerlid Corrie van Brenk.

Pensioenfondsen moeten zich verplicht arm rekenen van de overheid. Ook al hebben ze ruim 1500 miljard euro in kas, vanwege de regels waarmee ze moeten rekenen moeten ze doen alsof ze arm zijn. Het gevolg is dat de pensioenen al meer dan 10 jaar niet meestijgen met de prijzen en soms zelfs verlaagd zijn. SP-Kamerlid Bart van Kent wil hier op een bijzondere manier verandering in brengen: ‘Corrie van Brenk van 50PLUS heeft een wet geschreven om die rekenregels zo aan te passen dat er een minimum komt en pensioenfondsen zich niet zo arm hoeven te rekenen. Maar de nieuwe fractie van 50PLUS wil deze wet in de la laten verdwijnen. Daarom neemt de SP de behandeling van deze wet over. Als 50PLUS onze ouderen niet wil helpen, dan doen wij het wel!’

Gepensioneerden en werknemers kunnen al meer dan 10 jaar niet rekenen op een verhoging van de pensioenen. Ondertussen stegen de prijzen van boodschappen, de huur en de energierekening wel flink. Dat betekent dat ze al meer dan 10 jaar inleveren. Van Kent wil dat daar een einde aan komt: ‘Het is absurd dat pensioenfondsen net moeten doen alsof ze arm zijn, terwijl ze bulken van het geld. Het is het beleid van opeenvolgende neoliberale kabinetten dat ervoor heeft gezorgd dat de fondsen bizarre reserves aan moeten houden, in plaats van dat ze doen wat ze moeten doen: zorgen voor een fatsoenlijke oude dag en het uitgestelde loon van mensen uitbetalen.’

De wet is af en de Raad van State heeft een positief advies gegeven over het voorstel. Dat betekent dat de Tweede Kamer snel in debat kan gaan over de wet.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!