Kamer steunt SP: Onderzoek naar 20 jaar oorlog in Afghanistan

Jasper van Dijk

Er komt een onafhankelijk onderzoek naar 20 jaar oorlog in Afghanistan en de rol van Nederland daarbij. Dat voorstel van SP-Kamerlid Jasper van Dijk werd vandaag aangenomen bij het debat over het vertrek van westerse troepen uit Afghanistan.

Van Dijk: ‘Een onderzoek naar deze verschrikkelijke oorlog is meer dan terecht. Vooral de vraag wat 20 jaar 'war on terror' nu precies heeft opgeleverd. Want het leed is onbeschrijfelijk: meer dan 100.000 doden, een veelvoud aan gewonden en miljoenen vluchtelingen. En daarnaast zien we een Taliban wier macht groeiende is. Afghanistan is dus na 20 rampzalige jaren terug bij af. Heel veel mooie woorden over een opbouwmissie en 'nation-building', maar in de praktijk is er bar weinig van terechtgekomen. Als Nederland daar niet van leert, gebeurt de volgende keer precies hetzelfde.’

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!

Betrokken SP'ers