Een verbond tegen bont

Lilian Marijnissen

Het coronavirus heeft gezorgd voor een vervroegd verbod op de productie van Nederlands bont. Een aangenomen initiatiefvoorstel van SP en PvdA om te stoppen met de nertsenhouderij is nu vervroegd doorgevoerd en per 1 januari is de fok definitief gestopt. Nederland was één van de grootste bontproducenten ter wereld. Dat de onnodige en dieronvriendelijke fok aan banden is gelegd is wat de SP betreft fantastisch nieuws én de ideale opmaat naar een bontvrije samenleving.

SP-lijsttrekker Lilian Marijnissen roept andere partijen op om een ‘verbond tegen bont’ te vormen en nu definitief een einde te maken aan de gehele bonthandel. De import en verkoop van bontproducten is namelijk nog steeds toegestaan. In veel kledingstukken worden nog bontproducten verwerkt, terwijl er meer dan voldoende alternatieven voor handen zijn voor de vervaardiging van kleding.

Lilian Marijnissen: “Het is niet meer van deze tijd om toe te staan dat dieren puur omwille van hun vacht worden gefokt en gedood. Dieren zijn geen modeaccessoire en bont is een volstrekt overbodig product. Daarnaast worden de pelsdieren onder slechte omstandigheden gehouden. Nederland heeft de productie van bont eindelijk gestaakt, maar zolang we de import uit andere landen niet stoppen zullen deze producten hun weg naar de winkels blijven vinden. Daarom roepen wij andere partijen op om nu samen met ons een vuist te maken tegen dierenleed en te kiezen voor een bontvrije kledingindustrie. Dat kan alleen met een algeheel verbod op de import en handel van deze producten.”

Eerder nam de Tweede Kamer een voorstel van de SP aan om in Europees verband te pleiten voor een import- en verkoopverbod op bont. De SP vindt dat vooruitlopend hierop Nederland vast zou moeten besluiten tot een algeheel verbod op de import en handel van bont.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!