Maak misbruik van slachtoffer mensenhandel strafbaar

SP-Kamerlid Michiel van Nispen verdedigt vandaag in de Eerste Kamer een initiatiefwet in de strijd tegen mensenhandel. Van Nispen: 'In de prostitutiesector zijn helaas nog steeds veel te veel misstanden, zoals mensenhandel en uitbuiting. De mensenhandelaren zijn al strafbaar, maar de klanten die misbruik maken van de slachtoffers niet. Dat moet anders: ook de klant die misbruik maakt van de kwetsbare positie van de prostituee die het slachtoffer is van uitbuiting moet strafbaar zijn als deze wist, of ernstige reden had om te vermoeden dat er sprake is van slachtofferschap van mensenhandel.'

Dit wetsvoorstel gaat er zo voor zorgen dat er minder personen slachtoffer van mensenhandel worden. Van Nispen spreekt uit dat het doel van deze wet is dat de norm wordt vastgelegd dat betaalde seks met een slachtoffer van uitbuiting niet geaccepteerd wordt. Van Nispen: ‘Nu ligt er geen enkele verantwoordelijkheid bij de klant, ook niet als deze kennis heeft van het slachtofferschap en doelbewust profiteert van de kwetsbare positie. Klanten moeten zich hiervan bewust worden en af gaan zien van het afnemen van diensten van slachtoffers. Zo niet, dan zijn ze zelf strafbaar. Daarmee wordt gedwongen prostitutie minder aantrekkelijk voor mensenhandelaren. Zo willen we slachtoffers beschermen.’

Het wetsvoorstel stelt klanten van slachtoffers van mensenhandel strafbaar wanneer die klanten uitbuiting negeren. Dit voorstel was een initiatief van onder andere oud SP-Kamerlid Nine Kooiman samen met de ChristenUnie, de PvdA en het CDA. Van Nispen: ‘Dat is best een bijzondere samenwerking op een gebied waarop de politieke ideeën uiteenlopen. Maar wat ons bindt is dat we fel tegen iedere vorm van mensenhandel en uitbuiting zijn. Dit wetsvoorstel is een stap in de strijd tegen mensenhandel.’

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!

Betrokken SP'ers