Marijnissen: Investeer in onze politie en recherche

Lilian Marijnissen bij een actie van de politievakbonden in 2018.

Keer op blijkt dat het goed mis is bij de Nationale Politie. De dienst die verantwoordelijk is voor bestrijding van zware georganiseerde misdaad en terrorisme is verwaarloosd. Er heerst een angstcultuur, er zijn te weinig collega’s en er is te veel bureaucratie bij de dienst. SP-leider Lilian Marijnissen: ‘Hoeveel noodkreten moeten er nog komen voordat de minister ingrijpt? De SP heeft zelf ook onderzoek gedaan onder honderden agenten. Ook daar bleek uit: er is een grote kloof tussen de werkvloer en de politietop. Daarnaast is de werkdruk bij de recherche en de politie te groot. Ze moeten steeds meer taken verrichten met steeds minder collega’s. Het salaris blijft achter, de cao-onderhandelingen lopen telkens vast.’

Als criminelen hun gang kunnen gaan, als slachtoffers geen recht gedaan wordt en zaken massaal op de plank blijven liggen dan tast dat, volgens Marijnissen, het vertrouwen in de rechtstaat ernstig aan: ‘Investeer daarom in onze politie en recherche. Zorg voor voldoende collega’s, geef ze een eerlijk salaris, en bouw de organisatie opnieuw op. Noodkreten vanuit de recherche en de politie beantwoord je niet met geroep in de media om harder op te treden, die beantwoord je met oplossingen.’

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!