Eindelijk onderzoek gewapende steun Syrië

Sadet Karabulut

SP-Kamerlid Sadet Karabulut is verheugd dat er onderzoek komt naar de militaire steun die Nederland een aantal jaar geleden gaf aan gewapende groepen in Syrië. Karabulut: ‘Jarenlang heeft de SP aangedrongen op zo’n onderzoek. Het is heel goed dat het er nu eindelijk van komt.’ In de periode 2015-2018 gaf Nederland voor meer dan 25 miljoen euro steun aan ruim twintig gewapende groepen in Syrië. Formeel ging het enkel om zogenaamde niet letale steun, maar in feite werden onder andere veel pick-uptrucks geleverd, wat een favoriet oorlogswapen van de opstandelingen is.

De militaire steun zou enkel naar gematigde groepen gaan en deze steun zou worden beëindigd als met Nederland gemaakte afspraken werden geschonden. Dat werd de Tweede Kamer herhaaldelijk beloofd. Maar in werkelijkheid ontvingen mensenrechtenschenders, oorlogsmisdadigers, jihadisten en bondgenoten van Al Qaida de Nederlandse steun. Ook werden leveranties van militair materieel voortgezet terwijl allerlei voorwaarden werden geschonden. Karabulut: ‘De Tweede Kamer is herhaaldelijk voorgelogen en misleid over dit uitermate dubieuze programma, dat het daglicht nooit had mogen zien. Nu is het zaak dat het onderzoek goed uitgevoerd wordt. Hachelijke kwesties, zoals schendingen van het internationaal recht, mogen daarbij niet uit de weg worden gegaan.’

Eerder schreef Sadet Karabulut al een opiniestuk over het Nederlandse steunprogramma in dagblad Trouw.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!