Eerlijke zorg na de coronacrisis

Het is alweer bijna een jaar geleden dat het coronavirus in Nederland z’n intrede deed en onze gehele manier van samenleven op de kop zette. Nu is het moment om lessen te trekken uit deze coronacrisis. Lilian Marijnissen ging daarom in gesprek met experts uit de zorg.

De coronacrisis maakt duidelijk dat zorgverleners meer verdienen dan alleen een applaus. Diederik Gommers, voorzitter van de Vereniging Intensive Care artsen: ‘Wij doen echt teamsport aan dat bed. En daar zijn die verpleegkundigen zo ontzettend belangrijk voor. Zonder verpleegkundigen is er geen ziekenhuis en kan je niet de zorg leveren. Dan moet je niet als politici zeggen, we hebben er geen geld voor over. Dat gaat er bij mij niet in.’

Al vele malen deed de SP een voorstel voor een eerlijke beloning van zorgverleners. Ruim 120.000 mensen ondertekenden de petitie en we organiseerden de grootste online demonstratie voor de zorg in Nederland. Eefje van Keeken, verpleegkundige en initiatiefneemster van ‘Schoenen op het Malieveld’ is blij dat het voorstel nu eindelijk door de Tweede Kamer is. ‘Dat is wel een overwinning. Als je maar lang genoeg doorgaat dan komt het goed. Maar het is ook eerlijk gezegd wel, eerst zien en dan geloven.’

Nergens worden de gevolgen van de coronacrisis zo hard gevoeld als in de zorg. Stella Salden, voorzitter van zorgvakbond NU’91 benadrukt dat zorgverleners lang onbeschermd hun werk moesten doen, doordat er te beschermingsmiddelen zijn. Salden: ‘Maar op dit moment is er geen schaarste meer. Er zijn voldoende veilige zogenaamde FFP2 maskers. Maar geef ze dan ook aan de zorg!’

Maar hoe nu verder? De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt wat echt belangrijk is in de zorg. En dat is niet, volgens Armand Girbes, hoofd intensive care, hoe de zorg nu georganiseerd is. ‘Er zijn heel veel mensen aan het werk om die paar mensen die het daadwerkelijke werk doen te begeleiden. Allerlei instituten worden opgebouwd om te praten over de zorg zonder dat ze precies weten wat het is. De coronacrisis heeft heel goed laten zien om wie het nu daadwerkelijk draait in de zorg.’

Jos de Blok van Buurtzorg denkt dat verandering nodig en ook niet meer te stoppen is. ‘Ik ben er wel van overtuigd dat verpleegkundigen, verzorgenden en andere zorgverleners het ook niet allemaal meer laten gebeuren. Ik vind dat we ons vak serieus moeten nemen en dat die systemen er zouden moeten zijn om ons te ondersteunen, en niet om ons in de weg te zitten. En ik vind dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Als het systeem iets van ons vraagt dan laat het alleen zinnige vragen zijn.’

De verandering naar een beter systeem voor eerlijke zorg is mogelijk. Lilian Marijnissen is ervan overtuigd. ‘Op 17 maart mag iedereen naar de stembus. Dat is een belangrijk moment omdat we er dan voor kunnen zorgen dat er een meerderheid komt die ervoor zorgt dat er meer zeggenschap gaat naar de mensen die het daadwerkelijke werk doen. De waardering van mensen die het werk doen kan niet bij woorden blijven maar er moeten daden komen,’ aldus Marijnissen. De SP heeft daarom een manifest gelanceerd voor onze zorg na Corona. Zie het manifest hier: https://www.sp.nl/zorgmanifest

Kijk hier het hele gesprek dat Lilian had met Diederik Gommers, Armand Girbes, Jos de Blok, Eefje van Keeken en Stella Salden:

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!

Betrokken SP'ers