Marijnissen over rapport toeslagenaffaire: ‘Genoeg is genoeg’

December 2019

De parlementaire ondervragingscommissie die onderzoek deed naar de toeslagenaffaire heeft haar rapport gepresenteerd. Voor SP-leider Lilian Marijnissen is het duidelijk: ‘Het rapport is keihard. Dat is geheel terecht, want duizenden getroffen ouders én hun kinderen zijn vermalen in een monsterlijke machine die de overheid heet. Weer wordt heel Nederland met de neus op de feiten gedrukt: Tien jaar Rutte heeft ons een verrot systeem opgeleverd waarin de overheid niet de bondgenoot van mensen is, maar de vijand.’

Marijnissen hekelt de opstelling van de ondervraagden: ‘Als je de (oud-)bewindspersonen en politici hoort lijkt de belastingdienstaffaire een soort natuurverschijnsel, maar hier is sprake van tien jaar collectief falen. Dit is niet naar boven gekomen omdat de Belastingdienst of het ministerie van Financiën hun fouten opbiechtten, maar dit is het harde werk van journalisten en een paar Kamerleden. Hier hoort politieke verantwoordelijkheid te worden genomen. Genoeg is genoeg.’

Ondertussen gaat de compensatie voor de getroffen gezinnen veel te langzaam, vindt Marijnissen. ‘Dat is nu het belangrijkste. Na het kerstreces zal de Kamer op ons initiatief debatteren over de uitkomsten van het rapport en dan zal ook de vraag over de politieke verantwoordelijkheid beantwoord moeten worden. De getroffen ouders zijn hier echter niet mee geholpen. Dat moet nu gebeuren. Mensen zijn een groot deel van hun leven en hun toekomst kwijt, dat valt niet meer te compenseren. Het minste wat de overheid nu kan doen is zorgen dat de financiële compensatie van al deze ouders nu direct wordt geregeld. Het moet klaar zijn met het bureaucratisch geneuzel. Het moet gewoon geregeld worden.’

Meer dan een jaar geleden presenteerde de SP een zwartboek met honderden verhalen van ouders. Sindsdien ondersteunde de SP de ouders met hun acties en werd er vorig jaar een kerstactie georganiseerd. ‘Het is te schandalig voor woorden dat er ook dit jaar weer een kerstactie georganiseerd moet worden, omdat de compensatie nog steeds niet op orde is. We hopen dit jaar weer honderden ouders en bijna 1400 kinderen te kunnen helpen aan een fijne en onbezorgde kerst. Inmiddels is er al meer dan 55.000 euro voor de getroffen gezinnen opgehaald. Laten we hopen dat dit volgend jaar niet meer nodig is.’

Doneer voor de kerstactie voor de ouders van de toeslagenaffaire!

Doneer