Marijnissen op 25ste SP-congres: "Wij draaien niet naar links, wij zíjn links"

Het 25ste SP-congres heeft het verkiezingsprogramma 'Stel een daad' en de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 vastgesteld. Lilian Marijnissen: 'Wij gaan vol zelfvertrouwen deze campagne in. We hebben al gezien dat steeds meer partijen onze kant op komen. Wij hoeven niet op te schuiven naar links, wij zijn al dé partij op links.'

Marijnissen: 'Ze nemen allemaal jullie ideeën over! Dat krijg ik steeds vaker te horen. En ja, behoorlijk wat van de plannen die wij al jaren hebben, zie ik nu ook terug in de programma's van andere partijen. Maar mooie woorden zijn niet genoeg, een grote SP is nodig om dit ook om te zetten in daden. Wij draaien niet naar links, wij zíjn links. Dat waren we en dat blijven we. Met voorstellen als winstdeling, meer zeggenschap voor werknemers, een hoger minimumloon tot een einde aan de markt in de zorg en een eerlijke volkshuisvesting.'

Met trots presenteert de SP ook de definitieve kandidatenlijst voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. Lilian Marijnissen voert de SP lijst aan die bestaat uit een mix van kandidaten met jarenlange ervaring en nieuw talent. De partijraad van de SP koos Lilian Marijnissen eerder al tot lijsttrekker. Zij is sinds drie jaar het boegbeeld van de SP en dit worden haar eerste Tweede Kamerverkiezingen als lijsttrekker. Lilian wordt gevolgd door nummer twee, Renske Leijten, één van de meest ervaren, effectieve en zichtbare Kamerleden binnen de SP, zo benadrukt de kandidatencommissie.

Na twee vrouwen op plek één en twee, is de nummer drie, huidig financieel woordvoerder Mahir Alkaya, de grootste stijger op de lijst. Mahir heeft zich volgens de kandidatencommissie de afgelopen jaren bewezen als een strijdbaar en uitermate kundig Kamerlid, die als geen ander gemotiveerd is om de rekening van de coronacrisis op een eerlijke manier te verdelen. 'De lijst staat vol met mensen waarvan ik weet dat ze zich vol zullen inzetten voor een eerlijk Nederland. Dit is een team met vertrouwen, ik heb er heel veel zin in,' zegt Lilian Marijnissen.