Scholen mogen geen kinderen weigeren

Jasper van Dijk

Nog steeds komt het voor dat kinderen worden geweigerd op scholen op basis van hun overtuiging of geloof. Al lange tijd stelt de SP daarom voor dat er een acceptatieplicht moet komen voor scholen. Deze week is er eindelijk een meerderheid voor die acceptieplicht. Een voorstel van de SP om dit te regelen werd vandaag aangenomen. SP Tweede Kamerlid Jasper van Dijk vertelt er meer over aan de hand van drie vragen:

Waarom gebeurt het nog steeds dat scholen kinderen weigeren?
'Door Artikel 23 van de Grondwet is het mogelijk dat scholen kinderen de toegang weigeren, dus dat zij een soort deurbeleid voeren. Een christelijke school mag een kind weigeren als de ouders niet zelf ook christelijk zijn. Hetzelfde geldt voor islamitische en joodse scholen. Wij vinden dat niet meer van deze tijd. Bovendien werkt het segregatie in de hand: scholen worden een soort eilandjes met één type leerling. Wat ons betreft zijn kinderen op alle scholen welkom, ongeacht de grondslag.'

Waarom is het nog niet opgelost?
'Al 15 jaar geleden heeft de SP met de PvdA en GroenLinks een wetsvoorstel gemaakt voor een acceptatieplicht. Deze wet haalde steeds geen meerderheid omdat christelijke partijen dit tegenhielden. Sinds afgelopen week hebben wij eindelijk een meerderheid voor dit voorstel gekregen. Dat is hartstikke goed nieuws en heel terecht.'

Wat wil de SP?
'Die acceptatieplicht moet er zo snel mogelijk komen. Het is onaanvaardbaar dat scholen selectie aan de poort kunnen toepassen. In de praktijk gebeurt het niet veel in de openbaarheid, maar scholen kunnen hun grondslag wel inzetten om kinderen vanwege allerlei andere redenen te weigeren. Dat is absurd, we moeten streven naar gemengde scholen. Daarom willen wij dat scholen algemeen toegankelijk worden voor alle leerlingen. Artikel 23 stamt uit 1917, dat is meer dan honderd jaar geleden. Laten we aan de slag gaan met een modern onderwijsstelsel dat past bij deze tijd.'

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!