SP wil staakt-het-vuren Azerbeidzjan en Armenië

Sadet Karabulut

De SP pleit in de Tweede Kamer voor een staakt-het-vuren tussen Azerbeidzjan en Armenië. SP-Kamerlid Karabulut: ‘De eerste prioriteit is dat de wapens zwijgen, dat er een einde aan het bloedvergieten komt. Belangrijk is ook dat voorkomen wordt dat de strijdende partijen zich nog verder kunnen bewapenen. Daarvoor is een wapenembargo nodig.’

De afgelopen weken is opnieuw het geweld tussen Azerbeidzjan en Armenië opgelaaid, in angstaanjagend tempo. De inzet van de strijd is controle over de enclave Nagorno-Karabach, een gebied in Azerbeidzjan waar vooral Armeniërs wonen. Deze escalatie van geweld lijkt in belangrijke mate het gevolg van een agressieve politiek van Azerbeidzjan, nadrukkelijk gesteund door Turkije.

Al sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, begin jaren ’90, leven Azerbeidzjan en Armenië in onmin met elkaar vanwege de positie van Nagorno-Karabach. Het gebied is gelegen in Azerbeidzjan, maar Armenië heeft in grote mate controle erover. Dat is het resultaat van een bloedig conflict in de jaren ’90. Al jaren is er diplomatiek overleg over een vredesregeling, maar tot dusver zonder resultaat.

Karabulut: ‘Alles wijst erop dat onder Turkse aanmoediging Azerbeidzjan een nieuw offensief is begonnen. Dat moet ten strengste veroordeeld worden. Ook worden verboden wapens ingezet, zoals clustermunitie, waar burgers het slachtoffer van worden. Geweld is geen oplossing voor dit conflict. Het is belangrijk dat minister Blok van buitenlandse zaken alle landen aanspreekt. Zeker ook Turkije, omdat dit land olie op het vuur gooit en ook nog eens huurlingen uit Syrische naar het gebied lijkt te sturen.’

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!