Het is een keer genoeg geweest

Lilian Marijnissen

Al maandenlang strijden we voor een eerlijke beloning voor onze zorgverleners. Dat is nodig. Het waren de zorgverleners die ons door de eerste coronapiek trokken en het zijn de zorgverleners waar heel Nederland nu ook weer naar kijkt. Het is ook belangrijk om meer collega's voor de zorg te kunnen werven. En dat is heel hard nodig gezien de operaties die nu moeten worden afgezegd, spoedposten die worden gesloten en patiënten die naar Duitsland moeten worden gebracht. We hebben te weinig zorgverleners.

Meerdere malen dienden we voorstellen in voor een eerlijke beloning, die telkens met een verschil van één stem door de coalitiepartijen werden geblokkeerd. Op 5 september organiseerde de SP, samen met de PvdA, GroenLinks en vakbonden de grootse online zorgdemonstratie ooit. Omdat zorgverleners door de coronamaatregelen niet fysiek aanwezig konden zijn, zetten zij duizenden schoenen neer op het Malieveld om te laten zien dat ze er toch stonden. Inmiddels hebben ruim 120 duizend mensen onze petitie ondertekend die oproept om zorgverleners beter te belonen.

Eindelijk werd gisteren een voorstel voor een structurele salarisverhoging in de Tweede Kamer aangenomen. Maar nu weigert het kabinet dit uit te voeren. 'Dit kabinet klapte net als iedereen aan het begin van deze crisis terecht voor de zorg. Maar wat er nu gebeurt is een klap in het gezicht van de zorgverleners. En dit is al de tweede keer, eerder liepen coalitiepartijen weg bij de stemming, zodat er niet gestemd kon worden over een eerlijke beloning voor onze zorgverleners. Het kabinet mag deze motie niet naast zich neerleggen,' zegt SP fractievoorzitter Lilian Marijnissen. De SP zegde daarom het vertrouwen in minister-president Rutte tijdens het debat van woensdagavond op. Het is een keer genoeg geweest.

Marijnissen: 'We zullen niet accepteren dat dit voorstel dat aangenomen is in de Tweede Kamer niet wordt uitgevoerd. We zullen niet accepteren dat de acties van zorgverleners, dat de petitie die massaal is getekend, genegeerd wordt door dit kabinet. Natuurlijk gaan we door totdat dit geregeld is.'

Volgende week dinsdag wordt ook in de Eerste Kamer gestemd over een voorstel van de SP om zorgverleners beter te belonen. Het is al duidelijk dat in de Eerste Kamer ook een meerderheid is voor dit voorstel. In de Tweede Kamer wordt volgende week de zorgbegroting besproken. 'We roepen daarom iedereen op om ons te steunen en massaal de petitie te tekenen, zodat we volgende week zowel in de Eerste als de Tweede Kamer nog sterker staan,' besluit Marijnissen.

Teken de petitie