Gelijke beloning tussen mannen en vrouwen

Jasper van Dijk

Nog steeds verdienen veel vrouwen minder dan mannen terwijl zij hetzelfde werk doen. Daar moet een einde aan komen. De SP dient daarom samen met de PvdA, GroenLinks en 50Plus een initiatiefwet in om gelijke beloning voor hetzelfde werk af te dwingen. 'Ongelijke beloning voor hetzelfde werk is iets uit de negentiende eeuw. Met onze wet maken we een einde aan die achterhaalde praktijk', zegt Jasper van Dijk, Kamerlid van de SP.

Deze wet is hard nodig, want ondanks dat ongelijke betaling al bijna veertig jaar wettelijk verboden is, is er nog steeds sprake van een grote, onverklaarbare loonkloof tussen vrouwen en mannen. Vrouwen verdienen per uur gemiddeld 14 procent minder dan hun mannelijke collega’s. Met deze wet willen we dat werkgevers verantwoordelijk worden voor gelijke beloning binnen een organisatie. Niet langer de werknemer moet verantwoordelijk zijn om loondiscriminatie te constateren en aan te kaarten, maar de werkgever krijgt de plicht te laten zien dat in de onderneming gelijk loon voor gelijk werk wordt geboden. De bewijslast wordt met deze wet omgedraaid.

Ook willen we dat er een certificeringssysteem wordt ingevoerd, waarbij het voor organisaties met meer dan 250 werknemers verplicht wordt om iedere drie jaar cijfers aan te leveren over het salaris van de werknemers. Als er sprake is van ongelijke beloning, dan krijgt de werkgever de kans de situatie te verbeteren. Indien daar geen gevolg aan wordt gegeven volgen boetes.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!