Advies Aanjaagteam Arbeidsmigratie per direct overnemen

Het advies van het Aanjaagteam Arbeidsmigratie onder leiding van Emile Roemer moet per direct worden overgenomen. Dat zegt SP-leider Lilian Marijnissen in reactie op zijn advies 'Geen tweederangs burgers.' Marijnissen: 'Volkomen terecht zegt Roemer dat we arbeidsmigranten niet langer als tweederangs burgers moeten behandelen. Dat gebeurt nu wel, als je kijkt naar de slechte omstandigheden waarin ruim een half miljoen arbeidsmigranten zich bevinden.'

Net als de SP wil het advies van Roemer een eind maken aan de “race to the bottom” waarbij arbeidsmigranten voor lage lonen onder vaak barre omstandigheden worden uitgebuit. Te vaak zijn arbeidsmigranten afhankelijk van hun uitzendbureau dat zowel hun werkgever als huisbaas is. De SP en ook het Aanjaagteam willen een eind maken aan die dubbele pet.

In het algemeen pleit Roemer voor stevige regulering van de sector. Zo wil hij een certificeringsplicht voor uitzendbureaus (met boetes bij ontduiking), een verbetering van de registratie en een zorgplicht voor werkgevers. Om te voorkomen dat arbeidsmigranten naar Nederland worden gehaald terwijl er geen werk is, adviseert Roemer direct bij aanvang een gegarandeerd minimumloon voor twee maanden. Ook de huisvesting moet sterk verbeteren, want die is nu maar al te vaak belabberd.

Marijnissen: 'Deze adviezen sluiten goed aan op de aanbevelingen die wij met de ChristenUnie hebben gedaan in ons Actieplan Arbeidsmigratie. Laten we snel aan de slag gaan.'

Op woensdag 16 december debatteert de Tweede Kamer met minister Koolmees over het rapport van Roemer.

Zie ook: Kamer steunt SP en ChristenUnie: reguleer uitzendbureaus

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!

Betrokken SP'ers