Steunpakket moet werknemers helpen

Lilian Marijnissen

In tijden van crisis moet de overheid niet de onzekerheid verder vergroten, maar juist extra zekerheid geven. Het derde steunpakket maakt het helaas nog makkelijker voor bedrijven om mensen te ontslaan terwijl ze steun van de belastingbetaler ontvangen juist om hun werknemers door te kunnen betalen. Ook kondigt het kabinet nu al aan dat er steeds minder steun beschikbaar zal zijn.

‘Het is niet eerlijk dat bedrijven die geld van de overheid krijgen om werkgelegenheid in stand te houden tegelijk mensen mogen ontslaan. Zekerheid is nu nodig. Daarom moet het steunpakket onverkort worden voortgezet met daarbij weer een verbod op ontslag’ aldus SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen. Daarnaast wil de SP een banenplan voor de toekomst.

Het kabinet wil de steun gaan afbouwen, terwijl de toekomst nog helemaal onzeker is. Dit is erg onverstandig. We moeten nauwkeurig volgen wat de ontwikkelingen zijn de komende tijd en dan einde van het jaar vaststellen wat nodig is.

In het nieuwe steunpakket is er 1,4 miljard beschikbaar onder andere om mensen om te scholen. Wij vinden dat het een harde voorwaarde moet zijn om voor financiële steun in aanmerking te komen dat bedrijven mensen, waarvoor op langere termijn weinig perspectief is, omscholen en begeleiden naar ander werk. Zo zijn er veel mensen nodig in de zorg, het onderwijs en bij de politie, maar ook in de bouw en techniek kunnen veel mensen aan de slag. Eerder stelde de SP daarom al voor om, samen met maatschappelijke organisaties, betrokken werknemers, werkgevers en vakbonden tot een banenplan voor de toekomst te komen.

Er zijn signalen over misbruik van de steunmaatregelen door bedrijven. Marijnissen: ‘Wij willen dat er veel meer garanties komen dat de financiële steun bij werknemers terecht komt en niet in de zakken van werkgevers verdwijnt.'

Het is goed dat er nu eindelijk gehoor gegeven wordt aan de noden van de culturele sector. Een hoop van de schade is helaas al geleden. Veel makers zitten zonder inkomen thuis en veel instellingen hebben al mensen ontslagen. Wij willen niet dat het meeste geld gaat naar de instellingen die toch al subsidie krijgen, maar naar de makers zelf.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!