Meer macht voor Brussel totaal ongewenst

De uitkomst van de EU-top over het herstelfonds en de nieuwe meerjarenbegroting kan niet op de instemming van de SP rekenen. SP-partijleider Lilian Marijnissen: 'Rutte ging er heen met een duidelijke boodschap: geen nieuwe gezamenlijke leningen, geen hogere meerjarenbegroting, niet meer macht voor de Europese Commissie, allemaal recente uitspraken van de Tweede Kamer en allemaal zijn ze geschonden. Dit resultaat is een klap in het gezicht van de democratie.'

De SP heeft van het begin af aan gezegd dat nieuwe schulden maken geen oplossing is voor het probleem. Marijnissen: 'En ligt er een herstelfonds van 750 miljard aan nieuwe schulden. Een herstelfonds waarvan onvoldoende duidelijk is of die nodig is in deze vorm en omvang. Natuurlijk moeten we getroffen landen proberen te helpen, maar hier wordt de uitbraak van het coronavirus misbruikt door de Europese Commissie om meer macht te krijgen. Hier had Rutte niet mee moeten instemmen.'

De top duurde extreem lang en daar waar Rutte op voorhand zei geen akkoord te verwachten, kwam die er toch. Tijdelijk voorzitter Duitsland heeft net zolang onderhandeld, tot er een uitkomst was. Marijnissen: 'Iedereen is blij met de uitkomst, terwijl er grote tegenstellingen waren. Dat kan dus niet waar zijn. Doordat de regeringsleiders in een soort van snelkookpan zijn gezet lijkt het nu of iedereen wint, maar als het stof is opgetrokken zal duidelijk zijn dat vooral de Europese Commissie heeft gewonnen: hogere begroting, veel macht via het herstelfonds en gezamenlijke leningen en daarmee een forse verdieping van de euro. Het is diep ondemocratisch. Rutte had niet moeten accepteren dat er deze top besloten moest worden. De SP kan er niets anders van maken dan dat hij gezwicht is onder de internationale druk en voor een paar spiegeltjes en kralen toch instemt.'

De SP roept op om van de Coronacrisis vooral te leren dat we in lidstaten en de EU meer zelfvoorzienend moeten zijn met hulpmiddelen en vaccins. Ook sloot de SP geen giften uit voor landen die zwaar getroffen zijn. Marijnissen: 'Solidariteit is belangrijk. Maar wat er nu ligt is een gedrocht wat verkocht wordt onder de noemer "eenheid" terwijl het lidstaten tegen elkaar uitspeelt.'

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!