Alkaya: Investeer in banen voor de toekomst

Terwijl KLM en andere grote bedrijven met miljarden worden gered, laat het kabinet na om te investeren in de publieke sector en in banen voor de toekomst. Daarom stelt SP-Kamerlid Mahir Alkaya woensdag een banenplan voor waarbij tienduizenden banen worden gerealiseerd in de zorg, de politie, het onderwijs en de bouwsector. Goed voor mensen én de economie.

Alkaya: ‘De coronacrisis heeft geleid tot een economische crisis, die nog dieper is dan die na de bankencrisis van 2008. Om hieruit te komen moet de regering lef en visie tonen. Maar omdat dat ontbreekt bij het kabinet, stel ik zelf voor om te investeren in banen van waarde en een publieke sector om trots op te zijn.’

Het doel van het banenplan van de SP is tweeledig. Alkaya: ‘Allereerst zorgen we, geheel in lijn met adviezen van economen en instituties wereldwijd, dat we de economie draaiende houden door werk te creëren dat elders verdwijnt. Dat is weer goed voor de inkomens van werkende mensen en voorkomt wanbetalingen, faillissementen en zo een nog diepere economische krimp. Ten tweede komen we door huizen te isoleren, door huurwoningen te bouwen en door het onderwijs veel beter uit te rusten, sterker uit de crisis.’

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!