SP en VVD: Plan voor meer sporten en bewegen nodig

Lilian Marijnissen

Sport en bewegen heeft veel maatschappelijke voordelen en opbrengsten. De SP en de VVD willen daarom dat de minister van Volksgezondheid vóór 1 april met een plan komt om bewegen en sport breder vanuit verschillende ministeries te stimuleren. De partijen ondersteunen daarmee het manifest van o.a. Guus Hiddink, Joop Alberda en Erik Scherder om samen te bouwen aan ‘bewegen en sport in een weerbare samenleving’. Volgens de partijen is er winst te boeken op allerlei plekken: op school, op het werk en in zorginstellingen.

Marijnissen: ‘De voordelen van een gezondere en sportievere samenleving zijn duidelijk. Het houdt mensen gezond en maakt mensen weerbaarder tegen infectieziekten. Sport brengt mensen samen en gaat eenzaamheid en ongelijkheid tegen. Meer preventie leidt tot minder kosten. Deze terechte oproep van de deskundigen verdient ondersteuning.’

Eerder bleek al uit onderzoek van Regioplan, in opdracht van de SP, dat meer gym op school forse maatschappelijke en financiële meeropbrengsten zal hebben. De VVD heeft met hulp van de SP twee uur gym op de basisschool wettelijk kunnen verankeren.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!