Lessen trekken uit de coronaramp in de verpleeghuizen

Lilian Marijnissen

‘Een stille ramp’. Zo is de situatie in de verpleeghuizen door veel mensen genoemd. 'Duizenden ouderen zijn daar besmet geraakt. Vaak werkte het personeel zonder beschermende middelen en er werd in het begin te weinig getest. We zullen de komende maanden ongetwijfeld nog uitgebreid gaan terugkijken op hoe deze regering de coronacrisis aangepakt heeft, maar onze ouderen in de verpleeghuizen kunnen daar niet op wachten. We moeten nu lessen trekken zodat we zo snel als mogelijk beter voorbereid zijn mocht er een tweede golf komen', aldus SP-leider Lilian Marijnissen

Volgens virologen moeten we helaas rekening houden met die tweede golf van besmettingen. We moeten dan beter in staat zijn om onze meest kwetsbaren, in het verpleeghuis en in de gehandicaptenzorg, te beschermen. 'Het gaat ons er nu niet om om met de vinger te wijzen, er zal op een later moment nog uitgebreid onderzocht worden hoe het zo fout heeft kunnen gaan in de verpleeghuizen ondanks het harde werk van de medewerkers. Maar we moeten nu snel lessen trekken zodat we voor een mogelijke nieuwe uitbraak beter voorbereid zijn,' aldus Lilian Marijnissen.

Belangrijk is dat in de lessen die getrokken worden de medewerkers van de werkvloer volop gehoord worden. Zij hebben de crisis in volle omvang meegemaakt, of zitten er nog midden in, en kunnen goed aangeven wat er de volgende keer beter moet.

Ongeveer veertig procent van het totaal aantal verpleeghuislocaties in Nederland heeft te maken (gehad) met besmettingen. Ruim 2700 mensen in verpleeghuizen zijn overleden aan corona. De bezoekregels kunnen nu wat worden versoepeld, maar verpleeghuizen hebben geruime tijd op slot gezeten. Sommige verpleeghuizen hebben creatieve manieren gevonden om hiermee om te gaan. Het is heel belangrijk de goede voorbeelden hiervan breed te verspreiden zodat elk verpleeghuis hier gebruik van kan maken.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!